Zeereis naar Spitsbergen ’24

Artsenkrant Expeditiereis 2024

Van 10 tot 19 juli 2024

Voorstelling

Scheep in op een unieke reis rond het ongerepte Spitsbergen!

Tijdens dit avontuur geniet je van het indrukwekkend mooie landschap van Svalbard in het Hoge Arctische Noorden, met walvissen, walrussen, ijsberen en miljoenen zeevogels als je reisgezellen. Wanneer we naar de 80ste breedtegraad varen en zo dicht als mogelijk is tot bij het pakijs komen, naderen we de favoriete verblijfplaats van de ijsbeer tijdens de zomer.

Hoe noordelijk we exact geraken en welke route we daarbij nemen, zal volledig afhangen van de ijsomstandigheden. De vele landingsplaatsen langs de westkust van de archipel zijn in de zomer ijsvrij door de invloed van de warme Golfstroom.

Het splinternieuwe schip Ocean Albatros brengt je in alle comfort op plaatsen die anders erg moeilijk bereikbaar zijn. We varen niet enkel tot het Hoge Noorden, maar bezoeken ook een aantal uitzonderlijke locaties aan de oostzijde van Svalbard zoals Edgeøya. Ook Bellsund en Hornsund in het zuiden ontbreken niet in het programma. Gezien de gewijzigde en striktere reglementering omtrent wetenschappelijke buitenlandse reizen, zien we ons genoodzaakt deze reis zonder wetenschappelijk programma te laten vertrekken.

Reisroute

Brussel – Longyearbyen

We vliegen naar het Arctische Longyearbyen, de hoofdplaats van Svalbard en mogelijk de meest noordelijk gelegen stad ter wereld. Ons schip, de Ocean Albatros, ligt dicht bij het centrum aangemeerd. Na de inscheping en de welkomstdrink zal de expeditieleider een briefing geven over de reis, de gewoontes aan boord en de verschillende veiligheidsprocedures. Voor we afvaren, is er een verplichte safety drill. Daarna vaart de kapitein het schip uit de Adventfjorden en kan het Arctische avontuur echt beginnen.

Ny-Ålesund, Ny-London & Lilliehöök-gletsjer
’s Nachts (wat is nacht wanneer de zon nooit ondergaat?) zijn we Prins Karls Forland voorbijgevaren en aangekomen in de magnifieke Kongsfjord. Het drijfijs dat in deze periode nog vaak aanwezig is, zorgt voor een uitdaging omdat de binnenwateren van de fjord geblokkeerd worden, maar tegelijk geeft het ons extra kansen om de alomtegenwoordige – maar ongrijpbare – ijsbeer te spotten die hier in zijn favoriete leefgebied jaagt op zeehonden. Rond deze tijd van het jaar zijn de trekvogels ook aangekomen op Spitsbergen. Ze zijn er allemaal op uit om er zich te settelen en zich te voeden om zo goed mogelijk voorbereid aan de zomer te beginnen. Onze eerste landing is op Ny-Ålesund. Deze nederzetting is eigenlijk nog noordelijker gelegen dan Longyearbyen, wat het eigenlijk dé meest noordelijke stad ter wereld maakt. Maar … het is niet meer dan een aantal wetenschappelijke stations, een postkantoor en een winkeltje dat slechts een paar uurtjes open is. Dus een echte stad? Dat zal je zelf moeten beoordelen. De omgeving is mooi, de wetenschappelijke projecten beslist interessant en dat geldt ook voor de stadsgeschiedenis. De kapitein probeert langszij af te meren zodat we van een aangename wandeling door deze regio kunnen genieten. In de namiddag varen we verder noordwaarts in het fjordensysteem en afhankelijk van de ijsomstandigheden voorzien we nog een zodiactocht langs de voorzijde van de Lilliehöökgletsjer of we laten ons meeslepen in een boeiende lezing aan boord.

Smeerenburg & Ytre Norsk0ya

We zijn nu aangekomen in Noordwest-Svalbard, een regio die tot nationaal park werd benoemd in 1973. Mogelijk start de dag met een rustige boottocht in Danskergattet, op zoek naar zeehonden in Virgohamna. Nadien steken we over van Danskøya naar Amsterdamøya om een landing te maken in Smeerenburg, het legendarische walvisvaartstadje uit de 17de eeuw. Destijds, in de hoogdagen van de blubberproductie, woonden er meer dan 200 mannen – die er ook vaak stierven. Er zijn heel wat interessante plekjes te bezoeken in deze noordwestelijke hoek van Spitsbergen. Als de omstandigheden het toelaten, maken we een landing op het eiland Ytre Norskøya, waar de walvisvaarders hun uitkijkposten hadden.

Monaco-gletsjer

s Nachts zetten we verder koers naar de Woodfjord en een zijarm ervan, de Liefdefjorden. Het plan is om een boottocht te maken langs de brede gletsjertong ‘Monacobreen’. Dit geeft ons een uniek zicht op de gletsjerkrachten en de ontelbare vormen van ijsbergen. De gletsjerarm is vernoemd naar Albert I van Monaco die een enorme sponsor was van wetenschappelijk onderzoek in Svalbard. In de namiddag brengt het schip ons verder noordwaarts richting de rand van het pakijs. Hoe ver noordelijk dit zal zijn, zal bepaald worden door het weer maar het doel is echt tot aan de rand te geraken, mogelijk rond 80 graden noord! Dit is het koninkrijk van de ijsbeer! Wanneer het pakijs zich tijdens de zomer terugtrekt, volgt de ijsbeer op de drijvende ijsschotsen mee noordwaarts omdat vooral hier de zeehonden vertoeven, zijn voornaamste prooi. IJsberen die de drijvende ijsschotsen naar het noorden missen, zijn gedoemd om de hele zomer op Svalbard te blijven. Zij moeten zich zien te voeden met bessen, eieren en eventueel een of ander walviskadaver. Een hard bestaan! Tegen het einde van de dag varen we verder richting de Hinlopenstraat die het grote eiland Spitsbergen van Nordaustlandet scheidt.

Alkefjellet & Torrelnesset

In de ochtend varen we zachtjes voorbij de bekende Alkefjellet. Als we het weer aan onze kant hebben, krijgen we een prachtig zicht op de steile kliffen. Dit is de thuisbasis van een dichte populatie kortbekzeekoeten. Er zitten zoveel vogels bij elkaar dat er amper een stukje rots vrij is. Tijdens de zomermaanden zorgen de broedparen voor heel wat actie, zowel op de kliffen als in het water. Wanneer we het poolwoestijnlandschap van Torrelnesset betreden, staat er ons nog meer te wachten. Dit strand is de thuisbasis van heel wat walrussen die hier gezellig tegen elkaar liggen. Ze voeden zich met mosselen en andere weekdieren die ze hier in de ondiepe wateren van Svalbard vinden.

Hinlopenstraat, Freemansundet & Edge0ya

Enkel de ijsomstandigheden in de Hinlopenstraat kunnen bij een rondvaart rond Spitsbergen roet in het eten gooien. We proberen hier door het ijs te geraken en varen door tot het zuidelijke stukje van deze zeestraat. Daarna gaat het verder door de engte Freemansundet die de twee eilanden Edgeøya en Barentsøya van elkaar scheidt. We genieten onderweg van de vergezichten op de landtong van Kapp Lee en varen door in de Storfjorden. We plannen ook een landing met de zodiacs aan de kust van Edgeøya. Dit is het derde grootste eiland van Svalbard met een oppervlakte van meer dan 5000 km². ’s Nachts varen we rond het meest zuidelijke punt van Svalbard, Sørkapp. Vanaf hier gaat onze route verder langs de westkust

Hornsund & Isbj0rnhamna

Nu we de zuidkaap van Spitsbergen gerond hebben, bereiken we de ingang van de fjord Hornsund. De gebouwen aan de noordoever rond Isbjørnhamna zijn van een Pools onderzoeksstation, hier gevestigd in 1957. Er wordt onderzoek gedaan op het vlak van geofysica, seismiek, meteorologie en de ionosfeer. De verstandhouding met het Noorse Poolinstituut is zeer goed waardoor de toekomst van dit station verzekerd is (zolang de financiering blijft duren). De fjord is bijna 30 kilometer lang en velen beschouwen hem als de mooiste, met de vele gletsjers die er in afkalven. Ook de spitse bergtoppen langs de kusten van de fjord dragen bij tot het imposante landschap. De bergtoppen zijn vaak gehuld in een dikke laag wolken en de stroming uit het oosten drijft vaak heel wat drijfijs tot in de fjordingang. Hier bevinden we ons echt in een ongelooflijk indrukwekkend landschap.

Bellsund, Vårsolbukta & Calypsobyen

De westkust wordt beïnvloed door de warme Golfstroom. Deze aanvoer van warmer water zorgt ervoor dat het meeste ijs hier nu gesmolten is. Hierdoor kunnen we in de zuidelijke fjordarm van de Bellsund varen op deze laatste volle dag van onze exploratie. Bellsund is zeer rijk aan steenkool en de Svea-mijn, diep in de fjord, was vroeger een van de grootste gemeenschappen op het eiland. Maar de prijzen kelderden en de koolmijn wordt momenteel ontmanteld. We blijven in de fjordingang en maken landingen in de baai van Vårsol. De grootste trekpleister hier is de klif van de kleine alken. De toendra, waar de rendieren maar al te graag grazen, wordt hier rijkelijk bemest door honderdduizenden kleine alken. We maken een mooie wandeling langs het strand en spotten er restanten uit vroegere industriële tijden. Tijdens de lunch steken we de fjord over, langs het 4 km lange maar Rendieren in Bellsund smalle eiland Akseløya. We maken een landing met de zodiac aan Calypsobyen in de Recherche Fjord. Steenkool werd hier ontgonnen in de vroege jaren 1900, al kwam het hier nooit op volle toeren. Vandaag biedt Calypsobyen een interessante landing met een blik op het tijdperk van het neo-industrialisme, toen alle mogelijkheden om winst te maken werden uitgeprobeerd. Er zijn fijne wandelmogelijkheden op de toendra achter de gebouwen.

Prins Karls Forland

Deze nacht zijn we aanbeland in Forlandssundet, de zee-engte tussen Prins Karls Forland en Spitsbergen. Onze bestemming is Poolepynten (Poole Point), een kleine landtong, vernoemd naar de Britse walvisvaarder Jonas Poole. Deze regio wordt vandaag bewoond door kudden walrussen die je van ver kan zien (en ruiken!). De grote zoogdieren pronken met hun slagtanden en snorharen, evenals hun aanzienlijke omvang. Na dit bezoek keren we opnieuw zuidwaarts richting de Isfjord. Onderweg terug naar Longyearbyen hopen we op een laatste kans om dieren te zien en genieten nogmaals van het echt unieke landschap van Svalbard.

Longyearbyen – Brussel

Het schip komt vroeg in de ochtend aan bij ons vertrekpunt Longyearbyen. Na het ontbijt is het tijd om afscheid te nemen van het expeditieteam, de bemanning en het schip. Transfer naar de luchthaven en vlucht naar Brussel.

De Ocean Albatros

Het gloednieuwe expeditieschip van Albatros Expeditions

De Ocean Albatros is uiterst geschikt om in de poolgebieden te varen. Met zijn stevige constructie en X-Bow®-Infinity-klasse biedt het schip een enorme stabiliteit in zwaar weer, waardoor passagiers ook bij hoge golven maar beperkt de beweging voelen. Het schip behoort tot een nieuwe generatie energiezuinige schepen met vier dieselmotoren en twee elektromotoren, die allemaal elektrisch gestuurd worden om zowel de snelheid als het brandstofverbruik te optimaliseren.

Wanneer je niet aan land bent, kan je heerlijk ontspannen aan boord van de Ocean Albatros. Alle faciliteiten zijn hier aanwezig: wellness, sauna, restaurant, bar en uitgebreide bibliotheek. Aan boord word je begeleid door een professioneel expeditieteam met een zeer grondige kennis van de regio. Zij voorzien heel wat boeiende lezingen over verschillende onderwerpen zoals biologie, geologie, ornithologie, beweging van het pakijs en nog zoveel meer.

Prijzen

Prijzen per persoon

Type KajuitDekDubbele bezettingIndividuele bezetting
Kajuit met patrijspoort (Cat. G)Dek 3€ 6.495 (volzet)€ 7.495
Triple kajuit met patrijspoort (Cat. F)Dek 3€ 6.995niet mogelijk
Suite met Frans balkon (Cat. E)Dek 7€ 7.995€ 14.795
Kajuit met patrijspoort (Cat. D)Dek 3 of Dek 4€ 6.795€ 12.495
Balkonkajuit (Cat. C)Dek 4 of Dek 6€ 7.995€ 14.795
Balkonsuite (Cat. B)Dek 4 of Dek 6€ 9.995op aanvraag
Ruime junior suite (nr. 707, 40 m²)Dek 7€ 10.995op aanvraag
Ruime junior suite met balkon (Cat. A)Dek 7€ 10.995 (volzet)op aanvraag
Ruime premium suite (nr. 420, Freydis)Dek 4€ 10.995op aanvraag
Grote suite met 2 aparte kajuiten(nr. 709 + 707 samen), min. 4 personenDek 7€ 8.995 (volzet)niet mogelijk

Plan van het schip

Inbegrepen in deze prijs:

  • Heen- en terugvlucht Brussel-Longyearbyen-Brussel in economyclass. De exacte vluchturen zijn momenteel nog niet bekend.
  • Expeditiezeereis in de geboekte kajuitcategorie met privébadkamer (keuze kajuitnummer op basis van beschikbaarheden).
  • Alle maaltijden aan boord.
  • Huiswijn, huisbier en frisdrank tijdens de maaltijd (lunch/ diner).
  • Koffie, thee en water gedurende de dag, alsook namiddagsnack.
  • Welkomst- en afscheidsdrink.
  • Vippakket voor gasten in premium suite en suites type A en B: onbeperkte toegang tot het specialiteitenrestaurant, welkomstgeschenk bij aankomst (wijn, fruit en gevulde minibar), gratis was- en strijkservice, espressomachine in de kajuit en gratis verzorgingsproducten.
  • Digitaal verslag na de reis met logboek, foto’s, overzicht waargenomen dieren en meer.
  • Professioneel Engelstalig expeditieteam – een internationaal team van hoogopgeleide experts uit verschillende academische disciplines met een grondige kennis van de regio die we bevaren. Ze organiseren en begeleiden tal van activiteiten aan boord en aan land.
  • Engelstalige lezingen door het ervaren expeditieteam alsook Nederlandstalige lezingen door de Knack-conferencier.
  • Een Engelstalige expeditieleider en Nederlandstalige begeleiders.
  • Uitgebreide reisdocumentatie.
  • Gebruik van de uitgebreide bibliotheek aan boord.
  • Voor de reis wordt een voorvergadering voorzien.
  • Landingen met poolcirkelboten (1 of zelfs 2 per dag!) en activiteiten aan boord en aan land.
  • Gebruik van fitness, bubbelbaden, zwembad en panoramische sauna.
  • Gebruik van wandelstokken, laarzen en ander materiaal voor activiteiten.
  • Wind- en regenbestendige jas (deze mag je mee naar huis nemen na de reis).
  • Bijdrage Garantiefonds Reizen.
  • CO2 -compensatie van deze reis.

Niet inbegrepen in deze prijs:

  • Optionele kajaktocht: enkel boekbaar aan boord.
  • Persoonlijke uitgaven aan boord.
  • Fooien (14 USD per persoon per dag). Dit is voor het personeel aan boord en wordt afgerekend via de rekening van de kajuit.
  • Annulatieverzekering (aangeraden) en bijstandsverzekering (verplicht).

Formaliteiten voor de deelnemers met de Belgische nationaliteit:

  • Internationaal paspoort geldig tot minstens 6 maanden na de terugreisdatum.

Praktisch:

  • Reisbijstandsverzekeringen personen: Travel Selection Europa + Mid. Zee: € 3.3 per persoon per dag / € 9 per gezin per dag
  • Nordic informeert de klanten over nodige uitrusting en kledij. Er zijn naast degelijke warme kledij, een waterdichte broek en comfortabele schoenen geen andere specifieke vereisten wat kledij betreft. Uitzonderlijke uitgaven zijn dus niet te verwachten op dit vlak.
  • Betalingsvoorwaarden: 30% voorschot te betalen bij boeking, saldo te betalen 90 dagen voor vertrek.
  • Specifieke annulatievoorwaarden voor deze reis:
    • Van inschrijving tot 180 dagen voor afreis: 30% van de totale reissom (voorschot).
    • Van 179 tot 90 dagen voor afreis: 70% van de totale reissom.
    • Minder dan 90 dagen voor afreis: 100% van de totale reissom.
  • Momenteel zijn er nog geen Covid-maatregelen gekend voor 2024. Reken echter op een bewijs van dubbele vaccinatie (geen booster) om aan deze reis deel te nemen, zoals het voor 2023 het geval is.

Vraag uw gratis brochure aan

Cookie Instellingen - Paramètres des cookies